Vedligeholdelse

Du må aldrig tro at du kan lægge på den lade side, når det kommer til SoMe marketing. Uden vedligeholdelse forsvinder du i mængden.

Du skal vedligeholde dine platforme og din hjemmeside. Uden vedligeholdelse ryger din troværdighed i svinget. Og ryger din troværdighed, kan du godt vinke farvel til dine kunder!

Det tunge arbejde

Det tunge arbejde er det hvor du gennemgår dit indhold fra A-Å. Er det stadig relevant? Hvad er der sket i branchen siden du sidst kiggede på indholdet?

Det er træls, men engang imellem er du nødt til at gennemgå alt dit indhold. Det behøver ikke tage lang tid, men du er nødt til hele tiden at være sikker på at det du sender afsted passer til virkeligheden. Prøv at forestille dig en revisor som ikke har styr på skattereglerne. Det er ikke specielt betryggende. På samme måde skal du have styr på dit fag. Er der regler der har ændret sig? Er der sket noget i branchen som gør at du skal opdatere dit indhold? Selvom du lægger sidste nyt op på dine platforme, kan du med fordel opdatere det gamle indhold, så du tydeliggør at det er forældet. På den måde viser du også at du hele tiden har styr på dine ting.

Det tunge arbejde kan også være noget så banalt som at gennemgå dine indbakker, både på de sociale platforme på din hjemmeside og i din e-mail. Er der røget noget i SPAM, ligger der en mail som du mangler at svare på. Det kan gøre forskellen på salg eller ej.

Det er min anbefaling, at du prioriterer at tjekke dit spamfilter mindst en gang hver måned, gerne oftere. Dels fordi de mange mailudbydere sletter mails i spamfilteret efter 30 dage, dels fordi du kan have værdifulde mails liggende. Jeg har trukket min mail ind i Outlook, det betyder at jeg nemt kan se om der ligger noget i mappen ”uønsket”. På den måde misser jeg ikke en mulig kunde eller samarbejdspartner.

Prioriter

Sæt tid af til vedligeholdelse. Ikke hver dag eller uge, men heller ikke kun en gang årligt.

Ligesom med mailen, skal du prioritere at opdatere dine plugins, tjekke dine tekster og selvfølgelig dine links. Alt skal spille. Prøv at forestille dig at kigge på en hjemmeside og så linker den til en død side.

Har du reklamer, skal du også huske at holde dem ved lige. Hvordan du indretter din arbejdsdag, er helt op til dig. Personligt anbefaler jeg at sætte tid af med jævne mellemrum til at holde øje med opdateringer. Har du en wordpress-side, skal du som minimum logge ind i din back-end en gang om ugen. WordPress opdaterer plug-ins jævnligt, og selvom du kan sætte den til automatisk opdatering, kan du være på forkant, ved at gå ind og opdatere den manuelt.

Prioriter at lave de små vedligehold jævnligt, for at undgå at skulle lave større vedligehold få gange årligt.

Uanset hvilken af dine kanaler du vedligeholder, så husk at lade være med at ændre mere end højst nødvendigt. Du skal f.eks. ikke give dig til at slette gamle opslag, fordi de er umoderne, algoritmerne har ændret sig eller andet. De gamle opslag giver dig bl.a. tyngde i forhold til evt. nye kunder, samtidig med at de viser at du har udviklet dig. Arbejder du med love og regler, kan du med fordel redigere dit indhold, så du viser at det er forældet viden, og at man kan finde nyeste viden andetsteds på dine platforme. Derudover skal du ikke redigere noget.

Undgå at drukne i drift

Drift dræber. Det er alment kendt, at hvis du hele tiden drifter, vedligeholder og aldrig har plads til at være kreativ, så dør din virksomhed.

Uanset om du sælger din tid, bestemte ydelser eller konkrete produkter er drift farligt. Du skal også have plads til at lege, at have det sjovt i din virksomhed. Du brænder jo ikke for drift, gør du?

Når du vedligeholder, er det driften du arbejder på. Når du laver et salg, er det ikke drift, det er her din kreativitet, det der motiverer dig, kommer i spil! Derfor skal du bruge mest tid på det og mindst tid på driften.

Som nævnt utallige gange er planlægning nøglen, men samtidig kan du også planlægge dig selv ihjel. Måske holder planen slet ikke.

Min mand, som er eks-soldat, plejer at sige at ingen plan holder længere end til mødet med fjenden. Her er godt nok ingen fjender, men planen din plan skal stadig fungere i virkeligheden. Derfor kan du have en knivskarp plan, men hvis den falder til jorden i første møde med virkeligheden, så må du følge virkelighedens linjer – og rette planen til. Det kan f.eks. være fordi du finder ud af at det du planlagde, slet ikke giver mening at gøre på et givent tidspunkt, skal du ikke gøre det.

Det hele handler om dynamik! Dynamik i din hverdag. Måske får du mest fra hånden mellem 20 og 21 om aftenen, med Olsen Banden kørende i baggrunden. Så er det sådan du skal arbejde. Er dine kunder mest aktive mellem 9 og 12 i dagtimerne? Så er det her du udnytter dine planlægningsværktøjer. De er nemlig fuldstændig ligeglade med hvornår på døgnet du laver indholdet, de holder kun øje med hvornår de skal lancere det konkrete indhold. Din arbejdsdynamik skal skinne igennem i alt hvad du foretager dig, også når du når du skal vedligeholde dit indhold!

Denne side bruger cookies. Ved fortsat brug, accepterer du at jeg anvender cookies til at optimere din oplevelse.