Drift dræber. Det er alment kendt, at hvis du hele tiden drifter, vedligeholder og aldrig har plads til at være kreativ, så dør din virksomhed.
Uanset om du sælger din tid, bestemte ydelser eller konkrete produkter er drift farligt. Du skal også have plads til at lege, at have det sjovt i din virksomhed. Du brænder jo ikke for drift, gør du?
Når du vedligeholder, er det driften du arbejder på. Når du laver et salg, er det ikke drift, det er her din kreativitet, det der motiverer dig, kommer i spil! Derfor skal du bruge mest tid på det og mindst tid på driften.
Som nævnt utallige gange er planlægning nøglen, men samtidig kan du også planlægge dig selv ihjel. Måske holder planen slet ikke.
Min mand, som er eks-soldat, plejer at sige at ingen plan holder længere end til mødet med fjenden. Her er godt nok ingen fjender, men planen din plan skal stadig fungere i virkeligheden. Derfor kan du have en knivskarp plan, men hvis den falder til jorden i første møde med virkeligheden, så må du følge virkelighedens linjer – og rette planen til. Det kan f.eks. være fordi du finder ud af at det du planlagde, slet ikke giver mening at gøre på et givent tidspunkt, skal du ikke gøre det.
Det hele handler om dynamik! Dynamik i din hverdag. Måske får du mest fra hånden mellem 20 og 21 om aftenen, med Olsen Banden kørende i baggrunden. Så er det sådan du skal arbejde. Er dine kunder mest aktive mellem 9 og 12 i dagtimerne? Så er det her du udnytter dine planlægningsværktøjer. De er nemlig fuldstændig ligeglade med hvornår på døgnet du laver indholdet, de holder kun øje med hvornår de skal lancere det konkrete indhold. Din arbejdsdynamik skal skinne igennem i alt hvad du foretager dig, også når du når du skal vedligeholde dit indhold!