Din partner på de sociale medier
Din partner på de sociale medier

I 1,5 døgn havde jeg ikke adgang til Facebook!

Min facebookprofil blev deaktiveret uden advarsel!

Det var noget af et chok, da jeg blev mødt af et billede, hvor der stod at min Facebook-profil var blevet deaktiveret. Jeg skulle gennemgå ”3 simple trin”, hvis jeg ville gøre indsigelser. For mig kom det på det værst tænkelige tidspunkt, fordi jeg var i gang med at lægge en kampagne ind i META Business Suite. Jeg havde tilfældigvis lige opdaget et mistet opkald, fra en potentiel kunde, hvis profil også var deaktiveret. Nu skrev hun til mig, at hendes profil var deaktiveret og bad om hjælp. Jeg sad i Løkken, og var i gang med en oplæring af en ny kollega, og drejer mig for at fortsætte det planlægningsarbejde jeg var i gang (og bagud) med, da min skærm skifter til en meddelelse om at min profil er deaktiveret.

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er en kende besværligt at lave Facebook-indhold, når Facebook har lukket én ude. Derfor skyndte jeg mig, naturligvis, at gøre indsigelse og dokumentere at jeg er, ja, mig. Og så bad jeg Facebook klargøre mit data, som jeg har mulighed for at downloade (jeg er særligt fokuseret på indhold med mine børn, fordi jeg gerne vil vide hvor meget jeg har hældt ud i æteren med dem).

Hvordan sikrer man sig, at man ikke mister alt, hvis META en dag lukker én ude af sine platforme?

Jo, først og fremmest anbefaler jeg at du laver alt dit indhold et dokument på din computer. Du kan finde en skabelon til at opsætte dit indhold ”offline” her. Når du altid har en skabelon til dit indhold, kan du arbejde videre, selvom du ikke kan lægge det tilgængeligt. På den måde skal du heller ikke ind på Facebook eller META Business Suite, hver gang du skal lave indhold. Du kan lave indhold, selvom du sidder i bussen eller toget, hvor forbindelsen af og til er ringe. Du kan sidde på en bounty-ø og lave indhold, der ligner at du arbejder hjemme i din stue. Ja, faktisk giver et offline-værktøj dig mulighed for at arbejde uanset hvor du er, og hvilken situation du står i.

Tilbage til deaktiveringen… Når du modtager en mail fra Facebook, med besked om at din profil er deaktiveret, får du 30 dage til at anke den afgørelse – så det anbefaler jeg selvfølgelig at du skynder dig at gøre. For mig tog det lidt over 1 døgn fra deaktiveringen til jeg igen blev lukket ind i fællesskabet. I mellemtiden forsøgte jeg forskellige krumspring (jeg tror ikke de virkede). Så snart jeg havde indsendt min anke, bad jeg om at downloade al min data (det tog så lang tid, at generere, at jeg nåede at få adgang igen inden den var færdig…), og så svarede jeg på den mail jeg havde fået af Facebook. Og så skiftede jeg kodeord, via Messenger (som jeg også var blevet lukket ude af). Og så ventede jeg. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det faktisk pressede mig en del at jeg ikke kunne arbejde. Særligt, fordi jeg ikke havde den fjerneste idé om hvorfor. I øjeblikket sad jeg endda og snakkede med den kollega jeg var i gang med at lære op.

Du får ikke besked om, hvad årsagen er til deaktiveringen er. Du får heller ikke ad vide, når de genåbner din profil.

Det svarer lidt til at sidde og se en fodboldkamp, og så dømmes der straffe mod dit hold, fordi ham i VAR-vognen sidder og ser den fodboldkamp der spilles på et andet stadion. Og så ombestemmer sig, efter lidt betænkningstid, men det skal du selv spørge fjerdedommeren efter, for at finde ud af! Det virkede både uretfærdigt, uforståeligt og enormt frustrerende på én og samme tid!

Der gik liget over 1 døgn, så blev jeg lukket ind på Facebook igen, under ”administration”. I de følgende 2 uger oplevede jeg at mine planlagte opslag forsvandt eller blev lagt online med stor forsinkelse.

Måske synes du også om

Imposter

Så stod jeg der, på dag 5 og tænkte ”arh, måske skal jeg lige skrue lidt ned”. Det ville aldrig være sket, hvis jeg havde planlagt mit indhold forud!

Story of my (work)life…

Stories er til den korte fortælling – typisk har du 15 sekunder. På Instagram kan du lave en sammenhængende story på op til et minut. De bedste og mest effektive stories, er dem der engagerer følgerne. Og det er netop det skal indlægget her handle om.

© byTine.dk 2022

© byTine.dk 2022

Del og følg mig her:
fb-share-icon

Denne side bruger cookies. Ved fortsat brug, accepterer du at jeg anvender cookies til at optimere din oplevelse.