Din partner på de sociale medier

Story of my (work)life…

Når du er til stede på de sociale medier, er det svært at komme uden om at bruge stories. Jeg er endnu ikke faldet over en platform, som ikke bruger det i en eller anden grad. Jo, YouTube, men ellers ikke. Stories er til den korte fortælling – typisk har du 15 sekunder. På Instagram kan du lave en sammenhængende story på op til et minut. De bedste og mest effektive stories, er dem der engagerer følgerne. Og det er netop det skal indlægget her handle om.

Stories bruger man bl.a. til den hurtige interaktion. Det kan f.eks. være i form af afstemninger, klistermærker eller spørgerunder. Det er også på denne måde man hurtigt kan vækste i mængden af følgere – og dermed potentielle kunder! Når du bruger stories til f.eks. afstemninger eller spørgerunder, kræver det noget af dig som virksomhed. Du skal være til stede og svare på de spørgsmål der bliver stillet, reagere på svaret på afstemningen eller lign. Stories er ikke et quick-fix, men et vigtigt arbejdsredskab. Du kan naturligvis også bruge stories som blikfang til et produkt eller et kortvarigt tilbud, fordi de forsvinder igen efter 24 timer. Du kan altid vælge at gemme dine stories som højdepunkt, hvis det skal være nemt at finde tilbage til.

Når du laver stories kan du bruge emojis, GIFs og klistermærker, men tænk lige over hvad du vil kommunikere. Et klassisk skrækeksempel (som det fremhævede foto i dette indlæg) er virksomheden der plastrer sin story til med figurer der bevæger sig, en tekst der er svær at læse og en baggrund der larmer. Det skal være nemt for følgerne at læse hvad der står, ellers hopper de lynhurtigt videre til det næste.

Når du kigger i indblik, kan du se om følgerne reelt ser din story eller om de bare swiper videre til det næste. Det er her du rigtigt kan få en fornemmelse af om du er relevant. Og ja, så kan du selvfølgelig se det på det engagement der er.

Husk, ingen får 200 svar i første forsøg. Du skal gentage øvelsen mange mange mange gange, før du rigtigt får noget feedback, så i begyndelsen vil jeg anbefale dig at bruge afstemninger og sliders frem for spørgerunder, for at fremme engagementet.

Måske synes du også om

I 1.5 døgn kunne jeg ikke komme på Facebook!

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er en kende besværligt at lave Facebook-indhold, når Facebook har lukket én ude. Derfor skyndte jeg mig, naturligvis, at gøre indsigelse og dokumentere at jeg er, ja, mig.

© byTine.dk 2022

Del og følg mig her:
fb-share-icon

Denne side bruger cookies. Ved fortsat brug, accepterer du at jeg anvender cookies til at optimere din oplevelse.