YouTube, Twitter, din hjemmeside, TikTok, Snapchat, Reddit,, Slack, Telegraph og alle de andre.
Der er platforme nok at tage af. I begyndelse nævnte jeg, at jeg anbefaler at du er på mindst 1 platform som ikke ejes af META (altså dem som ejer Facebook og Instagram).
For mig er den platform lige her; min egen hjemmeside. Jeg sørger for at være til stede et sted hvor Facebook og Instagram ikke kan bestemme over mit indhold. Det samme skal du være. Vælg max 3 platforme at være på. Er du på Facebook og Instagram, skal du overveje om du også vil sælge din data til endnu en ekstern udbyder, eller om du hellere vil styre det selv. Husk, at hver gang du vælger at være på Instagram, YouTube, TikTok og hvad de nu hedder alle platformene, så er det i sidste ende dem der bestemmer. Det er dem der ejer dit indhold, og dem som styrer hvor langt du når ud.
Og så skal vi også lige runde nyhedsbrevene. Du ved, det der du klikker ”ja tak” til, og så sletter du ellers deres mails fra nu af til du en dag bliver træt af det og afmelder dem.
Her skal du først og fremmest overveje hvor meget du har på hjerte. Er det relevant for din virksomhed at være til stede i et nyhedsbrev? Man kan sige at det kan være smart at have en snor i dine kunder, hvis nu de eksterne platforme finder på at gemme dit indhold, slette din profil og ikke give den tilbage, eller der er nogle lyssky typer, som synes dit indhold nu skal være deres.
Det vigtigste er at huske, at hver gang du placerer dig på en platform, skal du være til stede. Når du er aktiv og til stede i dine kunders feed eller mailboks, ja så husker de dig, også selvom de bare sletter dit nyhedsbrev.