Planlægning

Alle kan lave opslag på de sociale medier, men for at få succes kræver det en god plan!​ Den plan er du nødt til selv at lægge, fordi den skal passe til såvel dit timetal, din arbejdsrytme og din virksomhed.

Uden god planlægning, kommer du hurtigt til at skyde i øst og vest. Så ser du lige noget der kunne være sjovt at lægge op. Så lærer dit barn at slå saltomortale, og det skal hele verden se – især dine kunder. Du skal jo gerne fremstå som en god mor samtidig med at du er succesfuld businessejer. Problemet er bare, at det mudrer budskabet.

Selvfølgelig må man gerne snige børn, hunde, gåture og alt muligt andet ind i feedet, det skal bare ikke være en daglig eller ugentlig tilbagevendende hændelse. Det kan f.eks. være du ”tjekker ud” fordi din søn skal konfirmeres. Jamen så råb det ud i verden! Det er helt okay. Det sker kun den ene gang i hans liv. Og det forstyrrer ikke planen. Din plan skal altid gå på din business. Hvad vil du vise? Hvad sælger du? Hvad er det kunderne skal bruge dig til?

Snuden i sporet, så kan du altid lokke kunderne med over på en privat profil, hvis du også synes de skal de din hund slå saltomortale og din datter som har lært at gå pænt i snor…. (Eller var det omvendt?)

Årshjul

Du kommer ikke udenom at lave et årshjul, hvis du vil have succes med din planlægning! Kun du ved hvordan dine sæsoner er – brug den viden klogt!

En god plan starter med et årshjul. Årshjulet er i bund og grund ”bare” en oversigt over din virksomheds sæsoner og hvornår du skal poste hvad. Årshjulet giver dig et grundigt overblik over hvornår du skal have fokus på hvad. Med årshjulet får du også mulighed for at planlægge større kampagner, gentagelser eller måske endda åbne op for at du reelt kan være offline, mens din virksomhedskommunikation passer sig selv.

Årshjulet kan laves på mange måder. Du kan f.eks. finde google dig til alverdens skabeloner, eller du kan lave et Excelark med 13 faner; 1 master og 12 måneder hvor du indfører din plan. Det behøver slet ikke være svært, du skal finde den løsning der passer bedst til din arbejdsform. Dit årshjul kan også sammenlignes med et flowchart eller et GANNT-kort, hvor du lægger de forskellige forudsætninger ind.

Forarbejde

Gør du dit forarbejde rigtigt, kan du spare mange timers løbende arbejde. Forarbejdet ligger i tæt relation til dit årshjul. Når du lægger planer for den kommende tid (år/kvartal/måned) kan du med fordel lave dit indhold så færdigt som muligt, så du er klar til at lægge det ind i dit planlægningsværktøj.

Når du laver dit forarbejde, skal du huske at tage højde for det uforudsigelige. Du ved ikke, om du (eller dine børn) bliver syg, om taget blæser af huset i næste storm eller om du vinder i Lotto (med mindre du ikke spiller Lotto, selvfølgelig). Du skal altid sørge for at have tid og plads til det uforudsigelige.

Der er flere kendte erhvervsfolk der snakker om 80/20 reglen; sørg for kun at booke 80 procent af din tid, så der er plads til uregelmæssigheder, eller afslapning, de resterende 20 procent af tiden. Det skal du huske i dit forarbejde. Og så skal du ikke være mere grundig, end at du stadig er fleksibel i det indhold der skal lægges ud.

Gentagelser

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen og igen. Du har helt sikkert nogle pointer, som godt kan tåle gentagelse. Ikke hver uge, men jævnligt.

Gentagelse fremmer forståelsen, men hvis du lægger det samme opslag op hver onsdag, bliver gentagelsen til noget som mest af alt tyder på dovenskab. Som om du ikke har meget at byde på.

Gentagelser kan også være dit ordvalg. Vælger du f.eks. at bruge mange tillægsord i din kommunikation, så sørg lige for at gøre det med måde. Der er ingen der gider høre om ”søde” eller ”fantastiske” eller ”smukke” dit og dat. Det bliver nemt forceret og påtaget, og det mudrer dit budskab til på den lange bane. Dine følgere vil hurtigt fokusere på det der tillægsord der bliver ved med at gå igen, og mister interessen i det du egentligt ville fortælle.

Gentagelser kan altså være både godt og skidt. Du skal bruge gentagelser aktivt, men med omhu, for at det giver mening. De gentagelser kan f.eks. være bundet op på faste indslag. For mit vedkommende kunne det f.eks. være opslag og årshjul, kommunikationsplaner eller en lyn-guide til valg af platform. Det er emner der er relevante hele tiden, og som med fordel kan fremhæves jævnligt for at lokke nye og gamle kunder ind på min hjemmeside.

Gentagelser skal altid gennemgås, så du ikke deler forældet viden.

Plads til spontanitet

Når du har planlagt dit indhold, bliver der rum til det spontane!

Det spontane er det der indfald du får på din shoppetur. Eller når du har lavet et nyt Blog-indlæg på din hjemmeside, eller hvis der sker noget i mediebilledet som har særlig betydning for din virksomhed.

Din spontanitet behøver ikke blive planlagt, men uden planlægning kan du ikke være spontan i dit indhold.

Spontaniteten skal selvfølgelig stadig være indenfor din virksomhedsramme. Det vil sige at din spontanitet ikke skal indebære en tur på legepladsen med dine børn eller at du har købt ny bil. Spontaniteten skal vise dine kunder hvad der sker lige nu i din virksomhed. Samtidig med at du støtter dig op ad dit planlagte indhold. Hvis du bruger spontaniteten korrekt, kan du supplere dit planlagte indhold på en måde der løfter din virksomhed op på et helt andet niveau.

Hvad du poster spontant, er igen afhængig af din virksomhed, men lad os lege til at du er frisør. I din salon har du en mængde kunder som betaler for forskellige behandlinger. Og så klipper du din familie og dine børn. Hvis dine spontane opslag kun er med din familie og børn, kan dine kunder hurtigt blive i tvivl om du reelt ér frisør, eller om det bare er et hyggefamilieprojekt. Hvis du kun viser når du klipper en bestemt klipning eller teknik, tror kunderne ikke at de kan få andet. Sørg for at brede dig ud og vis alle din virksomheds facetter. På den måde kan du bruge din spontanitet til at vise det du er allerbedst til, og synes er sjovest, men i høj grad også dét som du skal tjene hovedparten af dine penge på!

Denne side bruger cookies. Ved fortsat brug, accepterer du at jeg anvender cookies til at optimere din oplevelse.