Din partner på de sociale medier

Efter 3 dage blev jeg ramt af impostersyndromet

Jeg har flere gange forsøgt at komme i gang med at lave indhold på mine platforme. Hver gang faldt det til jorden efter lidt tid, fordi jeg følte at jeg stod og råbte ud i et tomt rum. Så kan jeg lige så godt holde min kæft.

Hver gang blev jeg ramt af det berygtede og frygtede impostersyndrom. For vi har jo alle hørt at vi skal holde øje med de data vi genererer. Men hvis nu det data dræber din gejst, så er det måske smartere at lade være med at se på data.

Dermed ikke sagt, at du aldrig skal se på data, men giv nu lige dig selv en chance!

Grunden til at jeg løb ind i det frygtede impostersyndrom, handlede faktisk ikke så forfærdeligt meget om data, men mere om en følelse af at være for meget på.

Det startede allerede dengang jeg ville formidle om bæredygtighed. Udefra blev jeg mødt af spørgsmålstegn om det nu også var så bæredygtigt som jeg påstod. Og jeg havde ingen data til at underbygge det. Omvendt kunne jeg jo se, at når jeg brugte et ildfast fad med låg, til at opbevare mine madrester, så sparede jeg en plasticpose/stanniol/husholdningsfilm. Jeg stod altså med et konkret bevis, men ingen tal til at underbygge det. Dét sammenholdt med en indre stemme, der skreg ”DU SKAL IKKE TRO DU ER NOGET”, slog det bunden ud af mine ideer hver eneste gang.

I virkeligheden kunne jeg have kommet meget nemt over denne imposter-følelse. Den opstod nemlig konsekvent, når jeg manuelt havde postet noget 3-4 dage i træk. Så stod jeg der, på dag 5 og tænkte ”arh, måske skal jeg lige skrue lidt ned”. Det ville aldrig være sket, hvis jeg havde planlagt mit indhold forud! Tænk, hvis jeg havde planlagt en hel måneds indhold, så det kun var de løbende tanker og ideer jeg skulle poste på dagen…

Dengang brugte jeg et værktøj, som hedder Planoly. Det fungerer faktisk rigtig fint, fordi du kan planlægge på andre platforme end METAs, f.eks. Pinterest. Men det koster penge – og dem havde jeg ikke (lyst til at betale). Det var dengang det var vildt besværligt at planlægge i Facebooks back-end, så ville jeg hellere lade være.

Jeg er kommet mig over imposter-delen, til gengæld er jeg stadig en skovl til at huske at planlægge. Så nu har jeg givet mig selv en udfordring, som kan komme dig til gode:

Jeg vil bygge et kursus i at planlægge indhold, som giver mig mulighed for på sigt kun at skulle planlægge en uge ad gangen – og stadig være en måned foran.

 

Måske synes du også om

Story of my (work)life…

Stories er til den korte fortælling – typisk har du 15 sekunder. På Instagram kan du lave en sammenhængende story på op til et minut. De bedste og mest effektive stories, er dem der engagerer følgerne. Og det er netop det skal indlægget her handle om.

I 1.5 døgn kunne jeg ikke komme på Facebook!

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er en kende besværligt at lave Facebook-indhold, når Facebook har lukket én ude. Derfor skyndte jeg mig, naturligvis, at gøre indsigelse og dokumentere at jeg er, ja, mig.

© byTine.dk 2022

Del og følg mig her:
fb-share-icon

Denne side bruger cookies. Ved fortsat brug, accepterer du at jeg anvender cookies til at optimere din oplevelse.