Begynd hvor du er

Uanset om du har 1 eller 1000 følgere, skal du starte din sociale mediestrategi fra hvor du er nu. Det er aldrig smart at starte forfra, omvendt er det også væsentligt at være tydelig omkring det produkt du sælger.

Derfor skal du tage udgangspunkt i hvor du er. Hvis du, som jeg har skiftet fokus en 3-4 gange, plus det løse, så er det smart at begynde forfra. Det kan f.eks. være ved at slette alt gammelt indhold og gøre opmærksom på, at nu skifter du fokus. Og hvorfor. Dine følgere skal vide, hvad de får. Er der nogle der ikke har lyst til at følge med mere, så er det okay, for du skal helst have aktive følgere. Det handler ikke om at have flest, men om at have aktive følgere.

Al begyndelse er svær

Starter du helt fra bunden, skal du sætte tid af til at opnå rækkevidde. Det samme gør sig gældende, hvis du har haft dit projekt til at ligge stille i en periode. Har du følgere, fortæller platformene som regel, at nu sker der noget på din profil, men du må ikke undervurdere værdien af algoritmerne. De giver dig en chance i kort tid, herefter skal du selv gøre en indsats.

Det er svært at starte helt fra bunden! Du skal måske lære teknikken at kende, det ser ud som om alle andre har mere styr på det end dig, og du har mest lyst til at have en kæmpe rækkevidde med det samme. Det er ikke unormalt!

Det du ikke kan se, er menneskene bag. De sidder med samme usikkerhed som dig. Ingen, ingen, kan vide om deres opslag bliver en kæmpe succes. Ingen ved om det indhold de lægger op i dag, får stor rækkevidde eller om det slet ikke kommer ud til masserne. Det er kun folkene bag algoritmerne (typisk META), som ved hvordan algoritmerne virker, men der er dog mange som efterhånden har gennemskuet flere aspekter hvor algoritmerne enten forfordeler eller nedprioriterer opslag – hvis ikke de bliver direkte shadowbanned pga. regelbrud.

 

Lær af dine forbilleder

Når du skal bygge din platform op, kan du med fordel se på, hvem du selv kan li at følge. Særligt, hvis deres måde at udtrykke sig på, føles naturlig for dig. Noget af det vigtigste er at stå ved sig selv, ellers kan dine følgere hurtigt gennemskue det og så stopper de med at følge med.

Når du begynder at lave indhold, eller du beslutter dig for at re-brande dig selv, er det vigtigste at du kan genkende dig selv i produktet. Og at du laver indhold som du gerne selv gider se. Dine opslag skal være tilgængelige i mange år, og hvis du begynder at lave indhold som du ikke kan mærke dig selv i, så bliver de ikke rare at læse om 2-3 måneder eller år.

Det skal helst være sådan, at når du ser på dit eget feed vs. Dine forbilleders, så bliver du lige så glad for dit eget indhold som deres. Uanset hvem dit forbillede er, eller hvad du sælger, så er den autentiske form for indhold altid den mest succesfulde. Hvem har ikke set et reklameopslag med en eller anden influencer, hvor det lyste langt væk at det her samarbejde var ren og skær business. Kunder er ligesom børn; de kan mærke når man ikke mener det man siger!

Sker det, at du bliver usikker på om du er ”for meget”, så er du på rette vej! Det kan godt virke helt bagvendt, men i det øjeblik du føler at nu presser du for meget på, eller er for meget, så begynder du at skabe værdi. Det er den værdi du skal se tilbage på om 2-3 måneder, eller år, med stolthed.

Trial and error

Det er ikke kommunikationsrådgiverens go-to-løsning at bede folk om at forsøge sig frem. Alligevel er mit råd; forsøg dig frem.

Det er alfa og omega at du kan se dig selv i det du laver, men du skal også lave indhold som dine følgere gider. Den bedste måde at se det på, er ved at skabe indhold som giver dine følgere lyst til at se mere. Og den bedste måde at finde ud af hvad dine følgere synes om, er ved at forsøge sig frem.

Du skal selvfølgelig ikke forsøge dig frem alt for længe, men du skal mindst gøre det i en måned, og du kan først rigtigt bruge data til noget, når du har mindst 100 følgere. Har du allerede 100 følgere, skal du stadig bruge (mindst) en måned til at komme i gang (igen).

Det kan godt føles helt uoverskueligt at bruge en måned, eller mere, på at finde det der virker. Står du med en helt ny virksomhed – eller profil – skal du bl.a. bruge tiden på at skabe en følgerskare.

Denne side bruger cookies. Ved fortsat brug, accepterer du at jeg anvender cookies til at optimere din oplevelse.